W dynamicznie zmieniającym się środowisku międzynarodowym paradygmat bezpieczeństwa uległ fundamentalnej zmianie. W obliczu nowych typów zagrożeń, m.in. cybernetycznych, energetycznych, infrastrukturalnych, hybrydowych, psychologicznych i dezinformacyjnych, bezpieczeństwo nie jest już rozumiane tylko poprzez siłę i zasoby wojskowe, ale przede wszystkim odporność (ang. resilience) i przygotowanie (ang. preparedness) całego społeczeństwa.
Jako kraj bezpośrednio graniczący z otwartym konfliktem, Polska znajduje się w wyjątkowo trudnym położeniu. Oprócz zagrożenia agresją militarną, polskie społeczeństwo musi aktywnie zmagać się z szeroką gamą wrogich działań hybrydowych, których celem nie jest zajęcie terytorium, lecz destabilizacja państwa od wewnątrz. Zagrożenia te wymagają od nas budowania odporności zbiorowej zgodnie z zasadą whole-of-nation / whole-of-society, która zakłada udział wszystkich grup społecznych w państwie – od jednostek po największe instytucje rządowe. Odporność nie może być budowana wyłącznie przez aparat państwowy, lecz wymaga stworzenia nowych, trwałych modeli współpracy sektora publicznego z prywatnym i pozarządowym, angażującego wszystkich interesariuszy dla dobra wspólnego.
Polski biznes jest świadomy tego zagrożenia. Niestety jednak bardzo często deklaracje przedsiębiorców znacząco różnią się od stanu faktycznego ich przygotowania na kryzysy, a państwo nie posiada efektywnych mechanizmów zarządzania kryzysowego z udziałem sektora prywatnego. Dotyka to przede wszystkim małych i średnich przedsiębiorstw, ponieważ to właśnie one stanowią najsłabsze ogniwo w łańcuchu naszej odporności gospodarczej.
Fundacja im. Kazimierza Pułaskiego wraz z Pulsem Biznesu zidentyfikowały tę lukę między teorią a praktyką, rozpoczynając cykl „Strategie Odporności”. Projekt ten ma na celu uświadamiać i wzmacniać gotowość przedsiębiorców na nadchodzące wyzwania. Wspólnie z partnerami projektu przedstawimy zbiór scenariuszy zarysowujących realne zagrożenia w różnych sektorach gospodarki, od energetyki, poprzez finanse i bankowość aż po cyberprzestrzeń i technologie. Każda publikacja zawiera także konkretne zalecenia i rekomendacje dla poszczególnych branż. Zwiększenie świadomości zagrożeń wynikających z dzisiejszego złożonego otoczenia geopolitycznego oraz zrozumienie ich jest kluczowe w budowaniu kolektywnej odporności całego państwa.
W cyklu Strategie Odporności ukazały się:
Odporność w nowej erze. Strategie dla polskiego biznesu w obliczu zmieniającego się otoczenia.
Strategia firm w nowym paradygmacie odporności.
Strategia firm w nowym paradygmacie odporności.
Strategie odporności: prywatna opieka medyczna na linii frontu.
Błąd w Matrixie: Jak atak hakerów może zagrozić sektorowi MŚP.
