France grand strategy

Autor foto: Domena publiczna

Europejski lider czy mediator „trzeciej drogi”? Ocena wykonalności francuskiej wielkiej strategii

Europejski lider czy mediator „trzeciej drogi”? Ocena wykonalności francuskiej wielkiej strategii

28 lipca, 2025

Europejski lider czy mediator „trzeciej drogi”? Ocena wykonalności francuskiej wielkiej strategii

France grand strategy

Autor foto: Domena publiczna

Europejski lider czy mediator „trzeciej drogi”? Ocena wykonalności francuskiej wielkiej strategii

Autor: Clément Stratmann

Opublikowano: 28 lipca, 2025

Wprowadzenie

Wielka strategia kraju polega na wykorzystaniu jego zasobów wojskowych, dyplomatycznych, gospodarczych i technologicznych do osiągnięcia długoterminowych celów międzynarodowych [1]. Wielka strategia Francji, ukształtowana przez jej historyczne dążenie do globalnych wpływów i niepodległości, równoważy przywództwo w europejskiej obronie z rolą globalnego mediatora. Jako mocarstwo średniego szczebla z permanentnym miejscem w Radzie Bezpieczeństwa ONZ, potencjałem nuklearnym i globalną siecią dyplomatyczną składającą się ze 183 ambasad i konsulatów, Francja zajmuje wyjątkową pozycję na arenie międzynarodowej [2][3][4]. Od “raison d’état” kardynała Richelieu w czasie Wojny Trzydziestoletniej po wizję autonomii narodowej Charles’a de Gaulle’a, francuska kultura strategiczna kładzie nacisk na suwerenność i globalne zaangażowanie [2][3]. Pod rządami Macrona Francja porusza się w złożonym krajobrazie międzynarodowym, charakteryzującym się rywalizacją mocarstw, wyzwaniami technologicznymi i niestabilnością w regionach takich jak Sahel czy Ukraina [7][8]. W niniejszym artykule oceniono wykonalność wielkiej strategii Francji w wymiarze geostrategicznym, politycznym, geoekonomicznym, wojskowym, technologicznym, wywiadowczym i cywilnym, opierając się na wiarygodnych źródłach, aby ocenić perspektywy kraju jako europejskiego lidera lub mediatora trzeciej drogi.

Wymiary geostrategiczne i polityczne

Geostrategiczna wizja Francji koncentruje się na autonomii strategicznej, priorytetowo traktując niezależne podejmowanie decyzji i działanie w świecie wielobiegunowym. Strategiczny Przegląd Obronności i Bezpieczeństwa Narodowego (SRDNS) z 2017 r., zaktualizowany w 2023 r., określa zaangażowanie Francji w przeciwdziałanie pojawiającym się zagrożeniom – cyberwojnie, terroryzmowi, zagrożeniom hybrydowym oraz zdolnościom do ochrony dostępu/odmowy dostępu (anti-access/area-denial; A2AD) – przy jednoczesnym zachowaniu suwerenności w odstraszaniu nuklearnym i bezpieczeństwie morskim [5][6]. Podejście Macrona, głęboko zakorzenione w strategicznej wizji de Gaulle’a, pozycjonuje Francję jako „zrównoważone mocarstwo”, angażujące globalnych partnerów, takich jak Stany Zjednoczone, Chiny i Indie, przy jednoczesnym zachowaniu suwerenność [3]. W regionie Indo-Pacyfiku Francja wykorzystuje swoje terytoria zamorskie i obecność wojskową, aby równoważyć rywalizację między USA a Chinami poprzez współpracę z Indiami, Australią i Japonią [7]. Jednakże globalne zmiany układu sił, w tym asertywność Chin i agresja Rosji na Ukrainę, ograniczają zdolność Francji do autonomicznego działania [8].

Politycznie, Francja opowiada się za europejską integracją obronną poprzez inicjatywy takie jak Europejska Inicjatywa Interwencyjna (EI2) i PESCO, które zwiększają interoperacyjność wojskową UE i wspierają Europejską Bazę Technologiczno-Przemysłową Obrony (EDTIB) [9][10]. Wezwanie Macrona do utworzenia „armii europejskiej” ma na celu zmniejszenie zależności od NATO, ale spotyka się z oporem Niemiec i państw Europy Wschodniej opowiadających się za gwarancjami USA [11][12]. W kraju wydatki na obronność na poziomie 2,1% PKB i społeczny sceptycyzm wobec inwestycji wojskowych ograniczają te ambicje [8][12]. Mediacje Francji w konfliktach na Bliskim Wschodzie, w tym w konflikcie izraelsko-palestyńskim i w Libanie, odniosły ograniczony sukces ze względu na jej malejące wpływy [13]. Francuska strategia polityczna jest realna dla europejskiego przywództwa pod warunkiem utrzymania konsensusu w Unii Europejskiej. Niemniej jednak rola Francji jako mediatora jest utrudniona przez nie tylko sojusz Zachodu, lecz także malejąca wiarygodność na Globalnym Południu [2].

Rozważania geoekonomiczne

Strategia geoekonomiczna Francji kładzie nacisk na suwerenność i odporność gospodarczą, zmniejszając zależność od zewnętrznych dostawców energii, półprzewodników i obronności [14]. Firmy zbrojeniowe, takie jak Dassault, Thales i Naval Group, napędzają francuski eksport, a sprzedaż sprzętu obronnego o wartości 26 miliardów euro w 2023 r. wzmacnia pozycję Francji na arenie międzynarodowej [8][15]. Energia jądrowa dostarcza 70% energii elektrycznej Francji za pośrednictwem 56 reaktorów, wspierając zarówno krajowe cele bezpieczeństwa, jak i cele klimatyczne [14][8]. Macron zaproponował głębszą integrację gospodarczą UE, w tym „wielką pożyczkę europejską” na obronność i innowacje oraz reformy unijnych przepisów fiskalnych w celu finansowania sektorów sztucznej inteligencji i odnawialnych źródeł energii [14]. Francja mierzy się jednak z rosnącą konkurencją na rynkach obronności ze strony Chin, Turcji i Korei Południowej – południowokoreański K9 przewyższa francuskie alternatywy na świecie [15]. Uzależnienie od importu uranu z Nigru i Kanady oraz wysokie koszty transformacji w sektorze odnawialnych źródeł energii (10 miliardów euro rocznie) stanowią wyzwanie dla francuskiej stabilności finansowej [14]. Powiązania z Chinami w sektorze dóbr luksusowych i lotnictwa stanowią ryzyko w obliczu napięć handlowych pomiędzy USA a Chinami [8]. Strategia gospodarcza Francji stanowi podstawę europejskiego przywództwa, ale jej rola mediatora jest ograniczona poprzez jej słabości.

Strategia wojskowa i obronna

Francja posiada jedną z najsilniejszych armii w Europie, dysponującą triadą nuklearną, 36 samolotami Rafale i lotniskowcem Charles de Gaulle [16]. Przyszłe programy, takie jak MGCS (Main Ground Combat System) i SCAF (Future Combat Air System), współtworzone z Niemcami, mają na celu integrację sztucznej inteligencji, technologii roju dronów (drone swarming) i wojny sieciowej, finansowane kwotą 6 miliardów euro na badania i rozwój w ramach Ustawy o planowaniu wojskowym na lata 2014–2019 [15][9]. Ustawa SRDNS z 2017 r. określa pełne spektrum sił w odpowiedzi na zagrożenia terrorystyczne dla rozmieszczeń wojsk NATO [6]. Jednak MGCS i SCAF zmagają się z opóźnieniami z powodu sporów pracowniczych, co przesuwa termin ich realizacji do 2040 r. [11][15]. Globalne rozmieszczenie sił zbrojnych Francji – 5100 żołnierzy w 12 operacjach – obciąża zasoby i przyczynia się do deficytu budżetowego w wysokości 3 miliardów euro [8]. Niestabilność i nastroje antyfrancuskie w Afryce, zwłaszcza w Mali i Burkina Faso, doprowadziły do wycofania wojsk z regionu. W regionie Indo-Pacyfiku Francja równoważy siły poprzez ćwiczenia takie jak La Pérouse [16][7]. Francuska postawa militarna wspiera europejskie przywództwo, ale nadmierne zaangażowanie i ograniczenia fiskalne ograniczają jej zdolność mediacyjną.

Możliwości technologiczne i wywiadowcze

Strategiczna autonomia Francji zależy od innowacji technologicznych. Raport SRDNS z 2017 r. kładzie nacisk na badania i rozwój podwójnego zastosowania w dziedzinie sztucznej inteligencji, cyberbezpieczeństwa i systemów bezzałogowych [5]. Projekty takie jak ASCALON i programy finansowane z EDF (8 mld euro w latach 2021–2027) zapewniają przewagę technologiczną [15][9]. Firmy takie jak Atos przodują w zastosowaniach obronnych sztucznej inteligencji, wspieranych przez inwestycje publiczne o wartości 2 mld euro do 2025 r. [8]. Jednak wdrażanie innowacji cywilnych postępuje szybciej niż wojskowych, a Stany Zjednoczone i Chiny przodują w dziedzinie sztucznej inteligencji i technologii kwantowych [10][8]. DGSE i DGSI stanowią trzon Francuskiego wywiadu, licząc odpowiednio 7100 i 4500 agentów. Pomimo sukcesów w walce z terroryzmem, niepowodzenia na Ukrainie i w Afryce ujawniają ich wady strukturalne [17]. Reforma DGSE z 2022 r. miała na celu poprawę jej koordynacji, ale Francja pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Wielką Brytanią pod względem ofensywnych zdolności cybernetycznych [11]. Francji pilnie potrzebny jest scentralizowany koordynator ds. wywiadu, na wzór amerykańskiego Dyrektora Wywiadu Narodowego [17].

Strategie cywilne i odporność społeczna

Miękka siła Francji – poprzez język, kulturę i dyplomację – wzmacnia jej globalną obecność. Językiem francuskim posługuje się 321 milionów osób; 537 ośrodków Alliance Française promuje kulturę kraju [13], a przywództwo w Porozumieniu Paryskim wspiera dyplomację klimatyczną [13]. Cywilne technologie w dziedzinie sztucznej inteligencji i energii wodorowej przyczyniają się do innowacji w dziedzinie obronności. Raport SRDNS z 2017 r. podkreśla odporność kraju na cyberataki i dezinformację [10][6]. Inicjatywy takie jak Service National Universel wzmacniają świadomość strategiczną. Mimo to zaufanie społeczne do obronności słabnie (54% poparcia w 2024 r.), a dziedzictwo kolonialne podsyca nastroje antyfrancuskie w Afryce [8][16]. Ograniczenia budżetowe hamują technologie podwójnego zastosowanie (dual-use technologies), a w 2024 r. 4 miliardy euro zostały przeznaczone na zieloną energię [14]. Strategie cywilne wzmacniają przywództwo UE, lecz osłabiają francuską rolę mediatora w krajach Globalnego Południa.

Synteza i opcje strategiczne

Francuska wielka strategia korzysta z siły militarnej, odstraszania nuklearnego oraz wiodącej pozycji w PESCO i EDF [9][13]. Jednak ograniczenia zasobów, luki w danych wywiadowczych oraz zależność od NATO i chińskich łańcuchów dostaw ograniczają szersze ambicje kraju [8][17]. Francja ma trzy możliwości: (1) skonsolidować przywództwo UE poprzez rozwiązanie sporów MGCS/SCAF i wzmocnienie EDTIB; (2) zaangażować się w niszowe mediacje (np. w sporach morskich na Indo-Pacyfiku) z partnerami takimi jak Indie i Japonia; lub (3) przyjąć strategię hybrydową łączącą przywództwo z selektywną mediacją poprzez reformy technologiczne i wywiadowcze [2][7].

Rekomendacje

  • Pogłębienie współpracę obronną UE poprzez rozwiązanie sporów MGCS/SCAF za pośrednictwem wspólnych ram działania i zwiększenie budżetu EDF do 10 mld euro do 2030 r. [11].
  • Zreformowanie wywiadu poprzez powołanie centralnego koordynatora i wzmocnienie cyberbezpieczeństwa kwotą 1 mld euro na narzędzia ofensywne do 2027 r. [17].
  • Wykorzystanie innowacji cywilnych poprzez partnerstwa publiczno-prywatne (np. Atos, TotalEnergies) w celu integracji sztucznej inteligencji i zielonych technologii z obronnością [8].
  • Ponowne zaangażowanie Afryki poprzez przeznaczenie 2 mld euro na pomoc i dyplomację kulturalną w celu przeciwdziałania nastrojom antyfrancuskim [16].
  • Wzmocnienie więzi indo-pacyficznych poprzez umowy trójstronne i wspólne badania i rozwój z Indiami i Japonią [7].

Wnioski

Francuska wielka strategia, oparta na autonomii i globalnym zasięgu, stoi w obliczu wyzwań w wielobiegunowym świecie. Francja ma dobrą pozycję aby przewodzić Europie dzięki wpływom militarnym, technologicznym i politycznym. Jednak jej ambicje mediacyjne są ograniczone przez kwestie budżetowe, niedociągnięcia wywiadowcze i zależności strategiczne. Poprzez priorytetowe traktowanie współpracy z UE,  reformę służb wywiadowczych, oraz selektywne angażowanie się w globalnych punktach zapalnych, Francja może utrzymać swoje zasady i dostosować się do ewoluującego porządku [1][2].

 

Bibliografia

[1] Military Dispatches. (2025). Understanding Grand Strategy. https://militarydispatches.com
[2] Mershon Center. (2024). The Rise and Fall of Emmanuel Macron’s Grand Strategy. https://mershoncenter.osu.edu
[3] Texas National Security Review. (2024). France’s Strategic Evolution. https://tnsr.org
[4] France in the US. (2017). Defense and National Security Strategic Review 2017. https://franceintheus.org
[5] French Delegation to Geneva. (2023). Strategic Review. https://cd-geneve.delegfrance.org
[6] France in the US. (2017). Defense and National Security Strategic Review 2017. https://franceintheus.org
[7] Bondaz, A. (2024). France’s Indo-Pacific Strategy. https://t.co/mxSc1UaeDB
[8] CSIS. (2024). France’s Strategic Review. https://www.csis.org
[9] Sénat. (2024). European Defence. https://www.senat.fr
[10] GMFUS. (2024a). Defense Innovation and the Future of Transatlantic Strategic Superiority. https://www.gmfus.org
[11] GMFUS. (2024b). European Defense Initiatives. https://www.gmfus.org
[12] NATO. (2024). Strategic Concepts. https://www.nato.int
[13] Cairo Review. (2024). France in the Middle East. https://www.thecairoreview.com
[14] Le Monde. (2024). Macron’s Grand Ambitions for Europe Ahead of EU Elections. https://www.lemonde.fr
[15] Army Recognition. (2024). MGCS Challenges. https://armyrecognition.com
[16] USNI. (2024). Toward a New French Strategy. https://www.usni.org
[17] Baghai, C. (2024). France’s DGSE. https://christianbaghai.medium.com