Mysterious deep sea raw nodules resting on ocean bed, marine life swimming nearby, illuminated by faint light from above, realistic details of minerals and textures
Autor foto: Domena publiczna

Głęboko na Północy: Norweskie górnictwo głębinowe w kontekście Europejskim
11 września, 2025


Mysterious deep sea raw nodules resting on ocean bed, marine life swimming nearby, illuminated by faint light from above, realistic details of minerals and textures
Autor foto: Domena publiczna
Głęboko na Północy: Norweskie górnictwo głębinowe w kontekście Europejskim
Autor: Agnieszka Grzegorzewska
Opublikowano: 11 września, 2025
9 stycznia 2024 roku norweski parlament (Storting) zatwierdził propozycję udostępnienia części morza na działalność wydobywczą, tym samym rozpoczynając etap eksploracyjny górnictwa głębinowego (DSM) na norweskim szelfie kontynentalnym [1]. Jednak jedenaście miesięcy później prace te zostały nagle wstrzymane, gdy Socjalistyczna Partia Lewicy (Sosialistisk Venstreparti) zagroziła nie zatwierdzeniem budżetu rządu na 2025 rok [2]. To z pozoru mało znaczące wydarzenie wywołało szerszą, choć niezbyt nagłośnioną przez zagraniczne media dyskusję: czym właściwie jest górnictwo głębinowe, i dlaczego ma ono tak wielkie znaczenie?
Surowce krytyczne, górnictwo głębinowe i zielona transformacja
Surowce krytyczne, takie jak lit, nikiel czy kobalt, są kluczowe przy produkcji “zielonych” technologii wykorzystywanych w procesie transformacji energetycznej, takich jak baterie, panele słoneczne czy turbiny wiatrowe [3]. Stabilność dostaw tych surowców jest zatem niezbędna aby kraj mógł przejść transformację energetyczną. Jednak ich występowanie jest ograniczone geograficznie do państw takich jak Australia, Chile, Demokratyczna Republika Konga czy Rosja [4], tworząc skomplikowane łańcuchy dostaw do największych ich importerów, m.in. Unii Europejskiej czy Chin. Ponadto, wydobycie surowców krytycznych związane jest z dylematami środowiskowymi, na przykład niezrównoważone i nieekologiczne praktyki górnicze, oraz etycznymi, takie jak naruszanie praw pracowniczych, w tym doniesieniami o wykorzystywaniu dziecięcej siły roboczej w kopalniach kobaltu w DRK [5].
Jednocześnie istnieje alternatywa dla konwencjonalnego wydobycia surowców krytycznych na lądzie. Niektóre z nich, przykładowo miedź, mangan, kobalt czy nikiel, można znaleźć na dnie morskim na głębokości od kilkuset do kilku tysięcy metrów w postaci konkrecji polimetalicznych, siarczków czy skorup ferromanganowych [6]. Norwegia posiada zarówno siarczki polimetaliczne, jak i skorupy ferromanganowe bogate w kobalt, nikiel, mangan, miedź, cynk, a przede wszystkim lit i skand, najważniejsze “zielone” metale [7]. Jednak górnictwo głębinowe wiąże się z istotnymi problemami, w tym znacznym wpływem na morskie środowisko i ekosystemy.
Norweska rzeczywistość
“Mamy prawa do korzystania z naszego szelfu kontynentalnego” odpowiedział Terje Aasland, norweski minister energii, zapytany o rozwój krajowego przemysłu górnictwa głębinowego [8] [9]. Stwierdzenie to jest teoretycznie prawdziwe, ponieważ Artykuły 55 i 56 Konwencji Narodów Zjednoczonych o Prawie Morza wyraźnie definiują prawa i przywileje państw w ich wyłącznych strefach ekonomicznych rozciągających się do 200 mil morskich poza wodami terytorialnymi [10]. Obszar przeznaczony pod działalność górniczą miał obejmować Morze Barentsa i Morze Północne, od wybrzeży Nordlandu po Finnmark na Kole Podbiegunowym [11]. Plan zakładał powstanie zarówno strefy eksploracji, jak i potencjalnej przyszłej eksploatacji, w sumie obejmując około 281 tysięcy kilometrów kwadratowych. Dla porównania, jest to niewiele więcej niż powierzchnia Wielkiej Brytanii.
Inicjatywa jednak podzieliła zarówno norweski parlament, jak i społeczeństwo, oraz spotkała się z międzynarodową krytyką. Zwolennicy planu, w głównej mierze socjaldemokratyczna Partia Pracy (Arbeiderpartiet), Partia Centrum (Senterpartiet), Partia Konserwatywna (Høyre) i Partia Postępu (Fremskrittspartiet), a także przedstawiciele przemysłu naftowego i gazowego, postrzegają ją jako część szerszej strategii geoekonomicznej Norwegii. Umożliwienie podmiotom prywatnym eksploracji i gromadzenia danych na temat zasobów głębinowych zostało uznane za ważny krok w kierunku zaspokojenia przyszłego zapotrzebowania Europy na minerały krytyczne, przy jednoczesnym zabezpieczeniu pozycji Norwegii w łańcuchu ich dostaw [12] [13] [14]. Politycy popierający plan podkreślali jego potencjał w zakresie tworzenia miejsc pracy w kraju, przedstawiając wydobycie surowców z głębin morskich jako niezbędny element wzrostu gospodarczego państwa. Należy jednak podkreślić, zwolennicy projektu także podkreślali znaczenie wpływu wydobycia głębinowego na środowisko, a działalność ta miała podlegać ścisłej regulacji zarówno pod względem kryteriów dotyczących przedsiębiorstw (ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa państwowego), jak i monitorowania oddziaływania tej aktywności na ekosystemy morskie [15].
Mniejsze partie reprezentowane w Stortingu, m.in. Socjalistyczna Partia Lewicy (Sosialistisk Venstrepartiet), socjalistyczna Partia Czerwona (Rødt), Partia Liberalna (Venstre), Partia Zielonych (Miljøpartiet De Grønne) i Chrześcijańska Partia Ludowa (Kristelig Folkepartiet), wraz z organizacjami ekologicznymi i aktywistami, wezwały do całkowitego wstrzymania projektu, twierdząc, że obecna wiedza jest niewystarczająca, aby przewidzieć wpływ eydobycia głębinowego na delikatne ekosystemy morskie w Arktyce [17] [18]. Co ciekawe, zapytani o rosnące zapotrzebowanie na minerały krytyczne, podkreślili oni potrzebę modernizacji istniejących już technologii w taki sposób, aby przedłużyć ich żywotność zamiast inwestować w nowe rozwiązania, co doprowadziłoby do całkowitego zminimalizowania zapotrzebowania na wydobycie minerałów krytycznych [19].
Ostatecznie względy środowiskowe przeważyły nad względami ekonomicznymi, doprowadzając do zawieszenia projektu przez Socjalistyczną Partię Lewicy (Sosialistisk Venstreparti) w grudniu 2024 roku [20].
Perspektywa europejska
Rozwój norweskiego górnictwa głębinowego spotkał się z krytyką ze strony różnych aktorów i organizacji międzynarodowych, w tym Unii Europejskiej. Komisja Europejska przedstawia bardzo ostrożne stanowisko w kwestii górnictwa głębinowego, powołując się na zasady zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska, posuwając się nawet do odrzucenia jego rekomendacji zawartej w raporcie Mario Draghiego “Przyszłość Konkurencyjności Europy” [21] [22] Nic więc dziwnego, że Komisja Europejska wyraziła zaniepokojenie decyzją norweskiego parlamentu i wezwała do szerszego moratorium na górnictwo głębinowe, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony środowiska morskiego i bioróżnorodności, a także rozwoju badań naukowych w tej dziedzinie [23].
Godne uwagi jest to, że Komisja jedynie przytoczyła swoje stanowisko na ten temat z 2022 roku, co świadczy o braku zmian i rozwoju europejskiej polityki DSM. Tymczasem Europa wciąż importuje surowce krytyczne z państw trzecich. W 2024 roku 95% importu pierwiastków ziem rzadkich (w tym wyżej wspomnianego skandu) do Unii Europejskiej pochodziło z Chin, Malezji i Rosji [24]. Innymi partnerami handlowymi UE w tym zakresie są Stany Zjednoczone, Izrael, Brazylia, Chile, Wielka Brytania i Republika Południowej Afryki, co stanowi różny poziom ryzyka dla łańcuchów dostaw poszczególnych surowców [25], nasuwając kolejne pytanie: czy Europa nie powinna zrobić czegoś ze swoim uzależnieniem od importu surowców krytycznych?
Wyniki norweskich wyborów parlamentarnych nie pozwalają na ten moment przewidzieć przyszłości przemysłu górnictwa głębinowego w tym kraju. Jednak prognozy sugerują wzrost zapotrzebowania na surowce krytyczne w nadchodzących latach, między innymi ze względu na rozwój technologii wykorzystywanych w transformacji energetycznej. Globalne mocarstwa, w tym Chiny i Stany Zjednoczone, wykazują rosnące zainteresowanie górnictwem głębinowym i wydobyciem minerałów z dna morskiego, prześcigając w tym wyścigu Europę [26]. Jeśli więc UE nadal chce być globalnym liderem transformacji energetycznej, potrzebna jest spójna i konkretna strategia pozyskiwania surowców krytycznych w sposób odporny i niezależny. I być może umożliwienie i wsparcie Norwegii w górnictwie głębinowym jest jednym z takich rozwiązań.
Źródła:
[1] Energidepartementet (2024). Norway gives green light for seabed minerals. [online] Government.no. Available at: https://www.regjeringen.no/en/aktuelt/norway-gives-green-light-for-seabed-minerals/id3021433.
[2] Davies, M. (2024). Deep-sea mining: Norway suspends controversial plan. BBC. [online] Available at: https://www.bbc.com/news/articles/c9wlj818kr7o.
[3] IRENA (2023). Geopolitics of the Energy Transition: Critical Materials. [online] Abu Dhabi: International Renewable Energy Agency, pp.1–150. Available at: https://wwfint.awsassets.panda.org/downloads/irena_geopolitics_energy_transition_critical_materials_2023_1.pdf.
[4] IRENA (2023). Geopolitics of the Energy Transition: Critical Materials. [online] Abu Dhabi: International Renewable Energy Agency, pp.1–150. Available at: https://wwfint.awsassets.panda.org/downloads/irena_geopolitics_energy_transition_critical_materials_2023_1.pdf.
[5] Save the Children (2024). DRC: Cobalt mines, child labour and the green transition. [online] Save the Children International. Available at: https://www.savethechildren.net/stories/drc-cobalt-mines-child-labour-and-green-transition.
[6] Johansen, J.I. (2024). Kan vi gjøre hva vi vil på havets bunn? [online] NRK. Available at: https://www.nrk.no/vestland/xl/norge-vil-apne-gigantiske-undervannsomrader-for-mineral-leting-mot-internasjonale-protester-1.17057745 [Accessed 19 Aug. 2025].
[7] Johansen, J.I. (2024). Kan vi gjøre hva vi vil på havets bunn? [online] NRK. Available at: https://www.nrk.no/vestland/xl/norge-vil-apne-gigantiske-undervannsomrader-for-mineral-leting-mot-internasjonale-protester-1.17057745 [Accessed 19 Aug. 2025].
[8] Johansen, J.I. (2024). Kan vi gjøre hva vi vil på havets bunn? [online] NRK. Available at: https://www.nrk.no/vestland/xl/norge-vil-apne-gigantiske-undervannsomrader-for-mineral-leting-mot-internasjonale-protester-1.17057745 [Accessed 19 Aug. 2025].
[9] “Vi har jo rett til å utvikle vår egen kontinentalsokkel” (tłumaczenie własne)
[10] United Nations (1994). United Nations Convention on the Law of the Sea. [online] Available at: https://www.un.org/depts/los/convention_agreements/texts/unclos/unclos_e.pdf.
[11] Melgård, M. and Berglihn, H. (2023). Regjeringen åpner for gruvedrift på havbunnen: –Sjokkerende uansvarlig. [online] DN.no. Available at: https://www.dn.no/politikk/terje-aasland/store-regjeringen/havbunnsmineraler/regjeringen-apner-for-gruvedrift-pa-havbunnen-sjokkerende-uansvarlig/2-1-1470182?abtest=a.
[12] Middleton, A. (2024). Arctic Deep Seabed Mining in Norway: Government Policies vs Public Opinion. Current Developments in Arctic Law, [online] 12(1), pp.24–32. Available at: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/66263/Middleton_Alexandra.pdf?sequence=1.
[13] Fremskrittspartiet (2025). Enighet om utvinning av havbunnsmineraler. [online] Www.frp.no. Available at: https://www.frp.no/nyheter/enighet-om-utvinning-av-havbunnsmineraler.
[14] Senterpartiet (2023). Bred støtte til regjeringens åpning for havbunnsmineraler. [online] Senterpartiet. Available at: https://www.senterpartiet.no/aktuelt/bred-stotte-til-regjeringens-apning-for-havbunnsmineraler.
[15] Fremskrittspartiet (2025). Enighet om utvinning av havbunnsmineraler. [online] Www.frp.no. Available at: https://www.frp.no/nyheter/enighet-om-utvinning-av-havbunnsmineraler.
[16] Senterpartiet (2023). Bred støtte til regjeringens åpning for havbunnsmineraler. [online] Senterpartiet. Available at: https://www.senterpartiet.no/aktuelt/bred-stotte-til-regjeringens-apning-for-havbunnsmineraler.
[17] Middleton, A. (2024). Arctic Deep Seabed Mining in Norway: Government Policies vs Public Opinion. Current Developments in Arctic Law, [online] 12(1), pp.24–32. Available at: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/66263/Middleton_Alexandra.pdf?sequence=1.
[18] Bugge, S., Korsnes, O.S. and NTB (2024). Stortinget sa ja til omstridt gruvedrift på havbunnen. [online] VG. Available at: https://www.vg.no/nyheter/i/Q7LX8Q/stortinget-sa-ja-til-omstridt-gruvedrift-paa-havbunnen.
[19] Bugge, S., Korsnes, O.S. and NTB (2024). Stortinget sa ja til omstridt gruvedrift på havbunnen. [online] VG. Available at: https://www.vg.no/nyheter/i/Q7LX8Q/stortinget-sa-ja-til-omstridt-gruvedrift-paa-havbunnen.
[20] Davies, M. (2024). Deep-sea mining: Norway suspends controversial plan. BBC. [online] Available at: https://www.bbc.com/news/articles/c9wlj818kr7o.
[21] Draghi, Mario. “The Future of European Competitiveness Part a | a Competitiveness Strategy for Europe.” Commission.europa.eu. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2024. https://commission.europa.eu/topics/eu-competitiveness/draghi-report_en.
[22] Canton, J. (2024). NGOs’ Concerns Regarding References to Deep Sea Mining in Mario Draghi’s Report: The Future of European Competitiveness. [online] Brussels: European Commission. Available at: https://ejfoundation.org/resources/downloads/Reply_Concerns-regarding-references-to-deep-sea-mining_FINAL_2024-10-10-154645_kyqh.pdf.
[23] Delivorias, A. (2024). Norway to mine part of the Arctic seabed. [online] Brussels: European Parliamentary Research Service. Available at: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/ATAG/2024/757616/EPRS_ATA%282024%29757616_EN.pdf.
[24] Eurostat (2025). International trade in critical raw materials – Statistics Explained – Eurostat. [online] Europa.eu. Available at: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=International_trade_in_critical_raw_materials#Rare_earth_elements.2C_scandium_and_yttrium_.28REE.2B.29.
[25] Eurostat (2025). International trade in critical raw materials – Statistics Explained – Eurostat. [online] Europa.eu. Available at: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=International_trade_in_critical_raw_materials#Rare_earth_elements.2C_scandium_and_yttrium_.28REE.2B.29.
[26] Baruah, D.M. (2025). Uncharted territory: deep-sea mining and the underwater domain. [online] Available at: https://www.iiss.org/online-analysis/online-analysis/2025/03/uncharted-territory-deep-sea-mining-and-the-underwater-domain/.

